ثبت نظر آزاد است
نگاهی به مسئله انتظار - منجی موعود: بهبود زندگی, آموزش در مسیر مهدویت
اگر جی میل دارید لطفا 1+ بدهید
گوگل پلاس
اگر وبلاگ دارید ، تبادل لینک کنید

منجی موعود

اس ام اس جدید

پوستر

پیج رنک

شعر جدید
موعود
تصویر روز
منجی موعود
از علی مطهری حمایت میکنیم
-
20 مطلب جدیدتر
نامه خانواده شهید بهشتی به علی مطهری

توضیحات علی مطهری درباره نطق جنجالی و نا تمامش در مجلس

مسیح علی نژاد موسس کمپین آزادی های یواشکی زنان ایران کیست؟؟؟

عکس: فروش اعضای بدن انسان روی تابلوی آیه قرآن...

پیام نوروزى مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۳

ظریف و روحانی را متوقف کنید !

دزدان در جلوی درب سالن همایشات صدا و سیما!؟

همسر علی مطهری از زندگی خصوصی او میگوید

چهره نورانی دو مداح معروف

زهره طبیب‌زاده نوری ...!؟

بیانیه علی مطهری در پاسخ به حرکت نامناسب دادستانی تهران

دعوت از آنان که حسرت شهادت دارند...!

وقتی حاج محمود کریمی در اتوبان بابایی تیر اندازی میکند!!

دیپلمات مست و قاتل عرب+ کاپیتولاسیون+ همه ماجراها !؟!

افشاگری درباره جریانات خطرناک داخلی (مهم!)

اعتبار مردمی صدا و سیما در حال نابودی

موضع مشترک کیهان ایران و هاآرتص اسرائیل ؟!

آقای جنتــــــی ، چه خبره ؟!

نتانیاهو: فریب رئیس جمهور ایران را نخورید

مناظره های جالب برنامه دیروز- پریروز- پس پریروز


مطالب ویژه
زلزله "طـــــلاق" در حال آغاز !

همه ی اتفاقاتی که در روز استیضاح وزیر کار در مجلس رخ داد....

داستان پسر اولیور استون+تصاویر قبل و بعد مسلمان شدن

ماجراهای احمدی نژاد و مادر مرحوم چاوز

داستان پسر اولیور استون+تصاویر قبل و بعد مسلمان شدن

نسل کشی شکنجه جنایات جنگی اعمال شنیع جـنایت و تـجاوز در تاریخ (150 عکس واقعی) 18+

داستان اصغر فرهادی+ 60 تصویر منتخب و دیدنی!

‏پوستر مینیاتوری جدید با موضوع حضرت علی (ع)

‏ملت شما را نخواستند...!

نسل کشی ارامنه+تصاویر (18+)

ثروت و اموال هاشمی رفسنجانی قبل و بعد انقلاب !

تمام ماجراهای جلسه سوال از رئیس جمهور در مجلس

‏کشف اسکلت انسان های غول پیکر قوم عاد+ تمام تصاویر

تصاویر گوگل ارض از تاثیر انفجار در پادگان نظامی سپاه پاسداران در ملارد

لوگوهای حمایتی متنوع و جدید

پوستر با کیفیت چاپ برای شب یلدا

‏پوستر جدید برای امام رضا (ع)

کد افزایش پیج رنک‏

تاریخچه فرقه حجتیه

فراخوان: روز بقیع را فراموش نکنیم..

سرطان بیماریی از درون !؟!

آرشیو مذهبی
گونه شناسی اندیشه منجیِ موعود در اسلام

داستان پسر اولیور استون+تصاویر قبل و بعد مسلمان شدن

تاریخچه فرقه حجتیه

دیدگاه فرقه حجتیه درباره مهدویت و ظهور

دیدگاه فرقه حجتیه درباره جهاد و مبارزه در راه خدا

دیدگاه فرقه حجتیه درباره مسئله مرجعیت

دیدگاه فرقه حجتیه نسبت به تشکیل حکومت اسلامی قبل از ظهور

دیدگاه فرقه حجتیه درباره ولایت فقیه

دیدگاه فرقه حجتیه درباره اقتصاد

دیدگاه فرقه حجتیه درباره دین

فراخوان: روز بقیع را فراموش نکنیم..

دعای معروف دکتر شریعتی‏

‏روزه در دین مسیحیت

روزه در دین یهود‏

روزه در دین زرتشت‏

منجی موعود در 22 کتاب مقدس جهان

بزرگترین فتنه زمان ظهور

بشارات و اشارات از رسـول خـدا(ص)

تعلق اراده ازلى به اقامه عدل جهانى

جملات قصار از پیامبر درباره مهدی موعود

جملات قصار ائمه(ع)درباره مهدی موعود

کتب اهل سنت و مهدی موعود (عج)

امام زمان (عج) در کوچه های محرم

یوسف زهرا (ع)

نگاهی به مسئله انتظار

امام علی(ع) و نوید از مهدى موعود

امامان (ع) و نوید از مهدی موعود

13 روایت از پیامبر درباره مهدى موعود

مبانى کلامى مهدویّت

مبانى اعتقادى مهدویت

امام زمان از نگاه امام خمینى

امام سجاد و نوید از مهدی موعود

امام عسکرى و نوید از مهدی موعود

امام حسن و نوید از مهدی موعود

امام هادى و نوید از مهدی موعود

امام جواد و نوید از مهدی موعود

امام رضا و نوید از مهدی موعود

امام کاظم و نوید از مهدی موعود

امام صادق و نوید از منجی موعود

امام باقر و نوید از مهدی موعود

امام حسین و نوید از مهدی موعود

قرآن کریم و نشانه هاى ظهور مهدى


آرشیو علمی-آموزشی
پاور پی دی اف: نرم افزاری قدرتمند برای کار با PDF

ماجراهای مرموز و بی پاسخ جهان

بهترین و بزرگترین سایت درباره سردرد

آشنایی بیشتر با 7-Zip

آشنایی بیشتر با 7-Zip

قدرتمندترین آنتی ویروس و نرم افزار امنیت اینترنتی جهان با لینک دانلود

دانلود کتاب آموزش دانلود به زبان ساده

دانلود کتاب همه چیز درباره سال 2012

کد افزایش پیج رنک‏

کابوس پیج رنک page rank‏

از فایر فاکس استفاده کنید‏

بالا بردن پیج رنک‏

‏کشف اسکلت انسان های غول پیکر قوم عاد+ تمام تصاویر

انهدام غول آپلود ایران و معضل آپلود

آموزش شارژ پرینتر لیزری (مصور)

21 روش افزایش بازدید وبلاگ

ارتقاء رتبه در الکسا

بدست آوردن سریع page rank

پیج رنک ( Page Rank ) گوگل

1 نکته تضمینی افزایش پیج رانک

سایت خود را آنالیز کنید

ثبت URL در گوگل

30 روش افزایش بازدید سایت

افزایش آمار بازدیدکنندگان سایت

همه چیز درباره سال 2012 (1)

همه چیز درباره سال 2012 (2)

همه چیز درباره سال 2012 (3)

بهترین روش افزایش رتبه در موتور های جستجو گر

افزایش بازدید کنندگان

روش افزایش ترافیک وب سایت

بهترین روش افزایش بازدید سایت

آرشیو اجتماعی-فرهنگی-سیاسی
درگیری بر سر سفره خالی ملت

مسخره کردن ملت یا نظام ؟ !

با دستمزد ۴۸۷ هزار تومانی-چه غذاهایی میشه پخت ؟

آیا مشایی در مجلس نماینده دارد ؟؟!!!...

تعیین نرخ حقوق و دستمزد سال 92 در مذاکرات شیر و خرگوش

هر کس آجیل نخره یعنی شرف داره...

ابوالفضل علمدار، مشایی را نگه دار...

ماجراهای داوود و محمود احمدی نژاد...!؟

بیداد تورم و کاهش وحشتناک ارزش ریال در سال جهاد ...

بیداد تورم و کاهش وحشتناک ارزش ریال در سال جهاد ...

داستان اصغر فرهادی+ 60 تصویر منتخب و دیدنی!

پاسخ متکی به سخنان رییس جمهور

تمام ماجراهای جلسه سوال از رئیس جمهور در مجلس

لیست نامزدهای انتخاباتی جریان انحرافی

تحلیلی بر مسئله برائت از قانون شکنان(تحلیل ماجراهای سردار علایی)

دلار می تازد،سکه صعود می کند،ریال رنگ می بازد،و تورم بیداد می کند

ثروت و اموال هاشمی رفسنجانی قبل و بعد انقلاب !

واکاوی ریشه های بروز خشونت

نفوذ روز افزون جریان انحرافی

نسل کشی ارامنه+تصاویر (18+)

دوست ندارم یک نظامی باشم، هرگز

تصاویر گوگل ارض از تاثیر انفجار در پادگان نظامی سپاه پاسداران در ملارد

‏سفر به آمریکا و سازمان ملل با عهد و عیال!

‏ملت شما را نخواستند...!

‏اسناد جدید درباره اختلاس بزرگ

‏اصلاح سخنان رئیس جمهور درباره اختلاس 30 تریلیون ریالی

‏حسن روابط دول ایران و روس

‏وضعیت وحشتناک بیکاری و اشتغال!

‏مشایی همچون شهید بهشتی ...

‏قحطی و گرسنگی در سومالی

اگه بد میگم ، بگو !!‏

حقایق جدایی ابراهیم مالک اشتر از مختار !!‏

فلج شدن سرباز اصفهانی بر اثر تنبیه بدنی+(تصاویر)‏

بیانات مقام معظم رهبری درباره مسئله انتظار و مهدویت

نسل کشی شکنجه جنایات جنگی اعمال شنیع جـنایت و تـجاوز در تاریخ (150 عکس واقعی) 18+

آخرین و مهمترین اخبار حاشیه ای امروز

افشاگری‌های نماینده ولی‌فقیه درباره جریان انحرافی

شکنجه فجیع دختر بچه+تصاویر

سرطان بیماریی از درون !؟!

تشکر از دولت دهم

درباره سی دی انحرافی ظهور بسیار نزدیک است

سناریوی برابری زنان با مردان!!

تصاویر دردناک از غسل شهید بحرینی

پیام نوروزی مقام معظم رهبری 1390

امام حسین (ع) در بحرین

مادری که تمرین فرشته بودن می‌کند!

ظلم و ستم در حق انبوه شیعیان بحرین

ظهور یکی از آخرین علائم ظهور امام زمان



موضوعات
()
امکانات جانبی
کلام نور
به یاد من باشید ، تا به یاد شما باشم
قرآن کریم/سوره بقره/آیه 152
درس زندگی
اگر به دست راست بروی به گمراهى افتاده‏ اى و اگر به دست چپ‏ گرایش یابی ، باز هم به گمراهى افتاده‏ اى. پس راه میانه را در پیش گیر که رهایى در همان است .

امام علی (ع) -- نهج البلاغه خطبه 16
شاخص
« نه تنها وصیت اكید من به قوای مسلح آن است كه همان طور كه از مقررات نظام ،عدم دخول نظامی در احزاب و گروهها و جبهه ها است به آن عمل نمایند؛ و قوای مسلح مطلقاً ، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازیهای سیاسی دور نگه دارند.

فرازی از وصیتنامه امام خمینی (ره)

با گذاشتن ايميل پاسخ نظر خود را در ايميلتان هم دريافت كنيد.

نگاهی به مسئله انتظار

 اندازه متن:  1  2  3  4  5  6 


نگاهى  به مسئله انتظار


مجید حیدرى نیک

گفتم که روى ماهت از ما چرا نهان است ؟

گفتا: تو خود حجابى ، ورنه رخم عیان است

گفتم که از که پرسم جانا نشان کویت ؟

گفتا: نشان چه پرسى ، آن کوى بى نشان است

راستى ! انتظار چیست ؟ چرا این قدر به آن سفارش و پیرامونش ‍ گفت وگو شده است ؟ تو پیام انتظار را نه تنها از لابلاى امواج بلند کلام مهربان رسول صلّى اللّه علیه و آله و نسیم رساى سخنان بى همتاى على علیه السّلام - که پدران امّت لقب گرفته اند(123) - مى شنوى ، بلکه صداى هر یک از معصومین علیهم السّلام ضمیر هشیار تو را با ضرورت و اهمیّت آن آشنا مى کند.



نگاهى  به مسئله انتظار


مجید حیدرى نیک

 


زمانى مى توانیم معناى انتظار و حقیقت آن را درک کنیم که بدانیم و لمس کنیم امام زمان (عج ) را براى چه مى خواهیم قبل از این که معرفت به مهدى موعود پیدا کنیم ، یک پیش فرض لازم و ضرورى است و آن این است که او را براى چه مى خواهیم و اصلاً چه ضرورتى به وجود او مى باشد. در واقع تا نسبت به این مساءله تشنه نشویم ، به حقایق آن دسترسى نخواهیم داشت . مادامى که این عطش ‍ انتظار و این احساس نیاز و به تعبیر زیباى معصومین ، علیهم السّلام اضطرار و افتقار به حجت و امام عصر (عج ) شکل نگیرد، به دنبال حضرتش نخواهیم رفت و د رانتظار ظهورش حرکتى نخواهیم داشت که :

آب کم جو، تشنگى آور به دست

تا بجوشد آبت از بالا و پَست

از این رو مناسب است نگاهى دوباره به مقوله انتظار داشته باشیم . ما در این بازخوانى مرورى خواهیم داشت بر عناوین زیر:
1 - حقیقت انتظار
2 - ضرورت انتظار
3 - ابعاد انتظار
4 - ریشه هاى انتظار
5 - آداب انتظار
6 - آثار انتظار
7 - پایان انتظار

 

 

 

 

 

 

 

 

2 - ضرورت انتظار
عقیده به ظهور مصلح و آمادگى براى یک انقلاب جهانى ، آن قدر حیاتى و لازم بوده است که پیشوایان دینى انتظار را استراتژى مهم این برهه ى تاریخى دانسته و حکم و دستور به آن در دوران غیبت داده اند.(138) اهمیت و ضرورت دوره ى انتظار را مى توان از زوایاى مختلف بررسى کرد:
الف - توجه به معنا و حقیقت انتظار، دریچه اى است براى رسیدن به این مهم . همان طورى که قبلا به طور کامل بحث شد، انتظار یک دوره ى آماده سازى و زمینه سازى است و هر انقلاب و حرکتى که این دوره را پشت سر نگذاشته باشد ابتر و ناقص و بى ثمر خواهد بود. ما کسانى را مى بینیم که به پا ایستاده اند و راه افتاده اند، ولى دوره انتظارى نداشته اند. گویا چیزى نمى خواسته اند و تنها بر اساس جوّ محیط و جریان حاکم به رفتن وادار شده بودند. این ها بدون انتظار و بدون آماده باش در گام هاى اول گرفتار شده اند و به خودخورى و فرار از خویشتن رسیده اند و آخر سر در زیر فشار ابهام ها و اشکال ها، در مرحله فکر و اعتقاد، در مرحله ى ظرفیت و تحمل ، در مرحله ى طرح ریزى و در مرحله ى عمل ، از کمبود امکانات گرفته تا نیازهاى اقتصادى و نیازهاى تخصصى و علمى و حتى آمادگى بدنى و توانایى جسمى ، در زیربار این فشارها و ابهام ها، به انزوا و فرار از کار و جدایى از عمل روى آورده اند. طبیعى است آن ها که عمل زده بودند، بعدها با نفرت ، عرفان زده ، فلسفه زده و علم زده و کلاس زده هم بشوند و به دنبال پناه گاهى بگردند. که باز هم طبیعى است که به پناهى نرسند و سرگردان بمانند.
این خاصیت انتظار است که تو را وادار مى کند تا کمبودها را حدس ‍ بزنى و براى تاءمینش بکوشى و این خاصیت انتظار است که تو را به آمادگى و حضورى مى رساند که ما نعم ها را بشناسى و براى رفع شان ، برنامه بریزى . آن جا که آدم مى بیند آدم هایى استخوان دار پس از سال ها تحصیل چگونه سر در گم هستند و نمى دانند چه کنند و خسته و رنجور و آزرده و سر در لاک شده اند با پرسش رو به رو مى شود علت انزوا و خستگى این ها همان نداشتن دوره ى انتظار است . این ها ندیده آمده اند و طبیعى است که با دیدن مشکلات ، متحیر و سرگردان شوند یا این که تجدید نظر دوباره داشته باشند و از اساس ، کارشان را درست کنند و بنیادى پیش بیایند.
ب - از طرفى ، ضرورت و اهمیت دوره انتظار را مى توان از لابه لاى صفحات تاریخ نیز به دست آورد.
پس از رحلت رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله و شهادت امیرالمؤ منین علیه السّلام و سیدالشهدا علیه السّلام تابه امروز، ریشه تمام حرکت ها و نهضت هاى شیعى علیه باطل و استثمارگران ، همین فلسفه ى اجتماعى انتظار و عقیده به ادامه ى مبارزه تا پیروزى حق بوده است . این امر چنان مورد توجه بزرگان دین قرار گرفته تا آن جا که یکى از معیارهاى پذیرش اعمال معرفى شده است .
(139) از مهم ترین رازهاى نهفته ى بقاى تشیع همین روح انتظارى است که کالبد هر شیعه را آکنده ساخته و پیوسته او را به تلاش و کوشش و جنبش وامى دارد و مانع از نومیدى و بى تابى و افسردگى و درماندگى او مى گردد. این تاءثیر آن قدر ملموس و کارساز بوده که اسلام پژوهان غربى (140) نیز از آن گفت وگو کرده اند.
((هانرى کربن ))؛ اسلام شناس شهیر فرانسوى مى گوید:
...مفهوم غیبت ، اصل و حقیقت غیبت هرگز در چارچوب درخواست هاى دنیاى امروز در معرض تفکر عمیق قرار نگرفته است ... معناى این امر به عقیده ى این جانب ، چشمه اى بى نهایت و ابدى از معانى و حقایق است ... معنویت اسلام تنها با تشیّع ، امکان حیات و دوام و تقویت دارد و این معنا در برابر هرگونه تحول و تغییرى که جوامع اسلامى دستخوش آن باشند، استقامت خواهد کرد. امام زمان ، مفهوم اعلائى است که مکمل مفهوم غیبت است ، ولى کاملا به شخصیت امام غایب ، مرتبط است . این جانب ، مفهوم امام غایب را با روح غربى خودم به گونه اى نو و بکر، احساس و درک مى کنم و چنین به تفکر و دلم الهام مى شود که رابطه ى حقیقى آن را با حیات معنوى بشر، وابسته مى دانم .
(141)
((جیمز دار مستر))؛ شرق شناس معروف فرانسوى در این باره مى گوید:
در حلّه که نزدیک بغداد است همه روزه پس از نماز عصر، صد نفر سوار با شمشیر برهنه مى رفتند و از حاکم شهر، اسبى با زین و برگ مى ستاندند و... فریاد مى زدند که : تو را به خدا، اى صاحب الزمان ! تو را به خدا بیرون بیا.
وى در جایى مى گوید:
قومى را که با چنین احساسات پرورش یافته است ، مى توان کشتار کرد، اما مطیع نمى توان ساخت .
(142)
ج - در اهمیت دوران انتظار همین بس که دشمنان ، آن را مانع تسلط خود بر مسلمانان برشمرده اند: ((میشل فوکو، کلر بریر، در بحث مبارزه با تفکر مهدى باورى : ابتدا امام حسین علیه السّلام و بعد امام زمان (عج ) را مطرح مى کنند و دو نکته را عامل پایدارى شیعه معرفى مى کنند. نگاه سرخ و نگاه سبز در کنفرانس ((تل آویو)) هم افرادى مثل برنارد لوییس ، مایکل ام جى . جنشر، برونبرگ و مارتین کرامر بر این بحث خیلى تکیه مى کنند. آن ها در تحلیل انقلاب اسلامى ، به ((نگاه سرخ )) شیعیان ، یعنى عاشورا و ((نگاه سبز)) شان یعنى انتظار مى رسند. جمله ى مشهورى دارند که ((این ها به اسم امام حسین قیام مى کنند و به اسم امام زمان (عج )، قیام شان را حفظ مى کنند.))(143) دشمن به اهمیت مدیریت شیعه آن هم زمانى که رهبر آن غایب و از نظرها پنهان است ، پى برده اند و به همین منظور اقداماتى در این رابطه انجام داده اند و سناریوهاى متعددى را جهت تضعیف و نابودى این اندیشه ى مقدس طراحى کرده و متناوبا به اجرا گذارده اند.
از آن جمله ، دخالت مستقیم و حمایت از پروسه ى ((شخصیت پردازى و مهدى تراشى ))، تخریب پایه ى فکرى ((مهدى باورى )) از طریق ژست هاى علمى و به ظاهر شرق شناسى ، پرورش و حمایت از سرسپرده هاى داخلى مانند احمد کسروى ، شریعت سنگلجى ، سلمان رشدى و اخیرا احمد الکاتب ، انتشار تبلیغات مسموم رسانه اى ، امپراتورى اهریمنى رسانه هاى استکبارى و بمباران تبلیغاتى توپ خانه هاى صوتى و تصویرى ژورنالیستى نظام سلطه ، یکى از قوى ترین ابزارهاى کودتاى فکرى و شست وشوى مغزى توده هاست .
در واپسین دهه هاى قرن بیستم ، هجومى از این نوع را علیه ایده ى ((ظهور مهدى موعود)) شاهد بودیم . در سال 1982 میلادى ، سریالى با نام ((نوستر آداموس )) به مدت سه ماه متوالى از شبکه ى تلویزیونى آمریکا پخش شد. این فیلم سرگذشت ستاره شناس و پزشک فرانسوى به نام ((میشل نوستر آداموس )) بود که نزدیک به 500 سال قبل مى زیسته است . این سریال ، پیشگویى هاى وى را درباره ى آینده ى جهان به تصویر کشیده بود که مهم ترین آن ها پیش گویى وى درباره ى ظهور نواده ى پیامبر اسلام در مکه مکرمه و متحد ساختن مسلمانان و پیروزى بر اروپاییان و ویران کردن شهرهاى بزرگ سرزمین جدید (آمریکا) بود.
(144)
هدف از این مانور تبلیغاتى ، به تصویر کشیدن چهره اى خشن ، بى رحم ، ویران گر و گرفتار جنون قدرت از مهدى موعود و تحریک و بسیج عواطف ملل غربى علیه اسلام و منجى موعود آن و در کوتاه مدت ، بستر سازى روانى بود.


3 - ابعاد انتظار


آن کس که در انتظار است ، آماده مى شود تا نقطه ضعف هاى خودش ‍ را پر کند و مانع ها را بشناسد و نقطه ى ضعف هایش را بیابد و در نقطه ضعف هاى دشمن خانه بگیرد و از آن سنگر بسازد. حال این پرسش مطرح است که آمادگى و زمینه سازى در کجا؟ و به چه صورتى ؟براى توضیح این مطلب باید گفت آمادگى و تهیّا، قلمرو و ابعادى دارد که انسان منتظر باید در همه ى آن ابعاد، آماده و سرپا باشد:
الف - آمادگى فکرى
ب - آمادگى روحى
ج - طرح و برنامه ریزى
د - آمادگى در عمل

 

الف - آمادگى فکرى
سقف هاى سنگین و رسالت هاى بزرگ ، پایه هاى محکم مى خواهند، پایه هایى که در شعور و احساس قرار گرفته باشند. به همین خاطر رسول مکرم صلّى اللّه علیه و آله مى فرماید:
لکل شى دعامة و دعامة هذا الدین الفقه و الفقیه الواحد اشدُّ على الشیطان من الف عابد.
(145)
براى هر چیز، اساس و پایه اى وجود دارد. اساس و پایه ى این دین [اسلام ]، فهم عمیق است و یک فقیه در برابر شیطان ، از هزار مسلمان عبادت گزار [بدون شناخت ] محکم تر و مؤ ثرتر است .
بنابراین ، در دوره انتظار، باید بنیان هاى فکرى عمیقى پیدا کنیم تا در مقابل افکار و مکاتب مختلف از پا نیافتیم . اما چگونه ؟ بعضى ها خیال مى کنند که براى انتخاب صحیح باید تمام مکاتب را شناخت و آن گاه انتخاب کرد، ولى این بررسى براى انتخاب کافى نیست ؛ زیرا این درست است که گفته اند باید گفته ها را گوش داد و بهترین را انتخاب کرد
(146) ولى ما مى دانیم بهترین کدام است . بهتر را باید با اصلى سنجید، این اصل کدام است . على علیه السّلام مى گوید: کفى بالمرء جهلا ان لایعرف قدره .(147) براى جهالت تو همین بس که با تمامى اطلاعات و مطالعات عظیم ، اصل و معیار را نداشته باشى و اندازه ى خودت را نشناسى . آن چه یک منتظر باید در زمینه ى فکرى به آن مسلح شده باشد، همین درک از خویش و شناخت قدر خویش است که معیار انتخاب مکتب ها خواهد بود و انسان را در برابر مکتب هاى گوناگون راهنمایى مى کند. و انتخاب بهترین را ممکن مى سازد. چون بهترین ها در رابطه با شعارى که ارایه مى دهند، همراه مقایسه اى که در میان این شعار و قدر وجود من برقرار مى شود، انتخاب مى گردد. با توجه به همین معیار است که مى توانى کار گروه ها و مکتب هاى گوناگون را نقد بزنى . لازم نیست همه ى مکاتب را مطالعه کرد، بلکه همین قدر از مکاتب را باید دانست که این ها انسان را در نهایت به کجا خواهند برد. مثلا وقتى شما مى خواهید یک جفت کفش بخرید، تمام کفش هاى یک فروشگاه را آزمایش نمى کنید. اندازه و شماره ى پا، شما را در انتخاب بهترین کمک مى کند. در رابطه با مکتب ها و گزینش آن ها نیز این چنین است . وقتى من اندازه ى واقعى انسانى خودم را کشف کردم و شناختم ، حالا در پى این هستم که مکاتب مختلف ، چه لباسى را براى این انسان مى سازند. آن وقت مى بینیم که همه ى مکاتب ، لباس هایى را براى این انسان مى سازند، حتى انگشت پاى این انسان بزرگ را نمى تواند بپوشاند، جز مکتب تشیع که آرمان ها و اهدافش با اندازه ى وجودى و ارزش واقعى انسان ، هماهنگ است . این راه راه گشاى بن بست هاى حیرت زا است . این شروع در ما جریانى ایجاد مى کند که مى توانیم از مطالعات و تفکرات دیگران هم بهره برداریم و این جریان فکرى است که مى تواند در برابر فکرهاى گوناگون مقاوم باشد.

 

ب - آمادگى روحى
منتظر باید در زمینه ى روحى نیز آمادگى بالایى داشته باشد تا در برابر حوادث و مصیبت ها از کوره در نرود و بتواند بار سنگین رسالت و آگاهى هاى عظیم را به دوش بگیرد. در واقع ، ظرفیت وجودى مرا در کنار گرفتارى ها مقاوم مى سازد و همین است که مى بینیم وقتى منتظر دعا مى کند، معرفت و شناخت را مى خواهد:
اللهم عرفنى نفسک .....
خدایا! خودت را به من بشناسان .
و ثبات قدم را مى خواهد: ثبتنى على دینک .کم توقعى و صبر را مى خواهد: صبّر نى على ذلک .
(148) منتظر باید از آن چنان روحیه اى برخودار شود که همراه رنج ها و سختى ها، راحتى ها را داشته باشد؛ زیرا که در زمان غیبت ، مردم مورد سخت ترین امتحانات قرار مى گیرند و زیر و رو مى شوند. چنان چه امام باقر علیه السّلام در پاسخ یکى از یاران که پرسید: فرج شما چه وقت است ؟ فرمودند:
هیهات ، هیهات لا تکون فرجنا حتى تغربلوا ثم تغربلوا - یقولها ثلاثا - حتى یذهب الکدر و یبقى الصفور.
(149)
هیهات فرج ما نرسد تا غربال شوید،باز هم غربال شوید و باز هم غربال شوید تا این که کدورت ها برود و صافى و صفا بماند.
ایجاد روحیه ، امر مهمى است که در دوره ى انتظار باید حاصل شود، ولى مهم تر از آن ، راه هاى ایجاد این روحیه است که چگونه ؟ و با چه روشى ؟ این روحیه در منتظر ایجاد شود. اینک به مواردى اشاره مى کنیم .


1. درک قدر
آدمى که اندازه ى خودش را شناخته ، دیگر به خاطر کمترها توفان نمى گیرد و از جا نمى کند. ظرفیت و وسعت روحى ما در رابطه با آن چه که بر ما اثر مى گذارد، مشخص مى شود، زیرا على علیه السّلام مى گوید:
قدر الرجل على قدر همته .
(150)

این نکته ى رمز گر بدانى ، دانى

هرچیز که در جستن آنى ، آنى

تا در طلب گوهر کانى ، کانى

تا در هوس لقمه ى نانى ، نانى 2. رفعت ذکر

رفعت ذکر هم مى تواند عامل وسعت صدر باشد و قرآن چه زیبا به این موضوع اشاره دارد: الم نشرح لک صدرک و وضعنا عنک وزرک و رفعنا لک ذکرک .(151) آن جا که ذکر و یاد تو را، نه اسم و نام تو را (توجه شود، نفرموده : و رفعنا لک اسمک ) بالا بردیم ، در تو وسعتى آوردیم و بارهاى سنگین و کمرشکن را از تو برداشتیم ، تا آن جا که تو همراه هر رنج ، دو راحتى مى دیدى : فان مع العسر یسرا انّ مع العسر یسرا.(152) تکرار نکره باعث تعدد است و یُسر بدون الف و لام و نکره آمده است . پس همراه هر رنج ، این دو راحتى هست که تو ورزیده شده اى و با رفعت یا دو ذکر به وسعت سینه ، راه یافته اى .

 

3. شهادت و دیدن تمام راه
کسى که تمامى راه را دیده و مانع ها را شناخته است ، این وجود شهید واقف منتظر است و از دیدن حوادث و گرفتارى ها نمى لرزد؛ زیرا از پیش آماده شده و به انتظار نشسته است . آن هایى مى لرزند که با رؤ یاها و توقع هاى بى حساب ، راه افتاده اند و خیال مى کنند تا به راه افتادى ، تمام دشمن ها برایت نقل و نبات مى آورند.

 

4. اطاعت و تقوا
کسى که حدود را مى شناسد و تکلیفش را مى داند و مى خواهد به این تکلیف عمل کند، این وجود دیگر فشارى ندارد، بلکه در جایگاه امن نشسته است : ان المتقین فى مقام امین .(153) وجودى که تکلیفش را شناخته و وحى را مى فهمد، دیگر از آن چه پیش مى آید، وحشت ندارد و حتى با آن چه مى شود، کارى ندارد. آن رسول عزیز صلّى اللّه علیه و آله مى فرمود: ما کنت بدعا من الرسل ؛ من از میان رسولان بدعتى نیستم و تازه اى نیاورده ام . و ما ادرى مایفعل بى و لا بکم ؛ و حتى نمى دانم که براى من و شما، چه پیش مى آید: ان اتبع الا ما یوحى الىّ.(154) من فقط بر روى مرز و به دنبال وحى حرکت مى کنم ؛ زیرا همین اطاعت و تقوا و عمل به وظیفه است که امن مى آورد و از بن بست بیرون مى کشد: و من یتق اللّه یجعل له مخرجا.(155)


5. ارتباط و پیوند با خدا:
رزق انسان در خواندن کتاب ها و مطالعات ، منحصر نیست . دقت و مطالعه در آفاق و طبیعت و در انفس و وجود انسان هم مى تواند آیه ها ونشانه هایى را به دنبال بیاورد و مایه هاى فکرى و روحى انسان را تقویت کند. از این گذشته ، آن ها که روز را با خلق خدا به سر مى برند، باید در شب به یاد خدا باشند و از قرب او رزق بگیرند، تا بتوانند بار برخوردهاى سنگین و درگیرى هاى مستمر روزشان را به دوش بگیرند. به همین دلیل ، رسول باید پیش از قیامش در شب ، قیام کند و قرآن را آرام آرام بخواند و با ترتیل در وجودش بنشاند؛ چون مى خواهد قول ثقیل و رسالت سنگینى را بر دوش ‍ بگیرد.(156) این پیوند شب و ارتباط با خدا، با دعا، قرائت یا قیام ، تاءمین کننده ى رزق روزانه ى مؤ من منتظر است که سوخت و ساز و درگیرى و برخوردهاى شکننده دارد.

 

ج - طرح و برنامه ریزى
منتظر باید طرح و نقشه داشته باشد و با توجه به طرح و نقشه ى سازندگى ، خود دنبال مصالح و لوازمى باشد که قبلا طرح و برنامه ى آن را کشیده است . نکاتى که در طرح و برنامه ریزى باید مدنظر داشت ، عبارتند از:

 

1. هدف مندى
طرح بر اساس هدف و هدف بر اساس درک از قدر و ارزش ، شکل مى گیرد. با در دست داشتن هدف ، کلید طرح به دست مى آید.

 

2. ارزش مندى هدف
انسانى که خودش را میوه ى هستى مى بیند و آدمى که در او همت هاى بلند شکل مى گیرد و مسؤ ولیت هاى بزرگ پذیرفته مى شود، نمى تواند فقر و جهل و فسق و شرک و کفر را تحمل کند. او در خود و در اجتماع ، در پى این ارزش هاى بالاتر مى گردد و براى این ارزش هاى مقدس مجبور است که طرحى بریزد.

 

3. تجزیه ى هدف
بهترین کار براى رسیدن به هدف و برداشتن موانع ، تجزیه و تقسیم کردن آن هاست ؛ یعنى باید نیازها، مسایل ، مراحل و موانع را شناسایى کرد. هم چنین باید به جاى نشستن و حسرت خوردن ، حرکت کرد تا راه رسیدن به هریک از مقدمات و مراحل را بشناسیم و براى درگیرى با مانع ها آماده شویم . هنگامى که هدف هاى بزرگ تجزیه مى شوند، راحت و آسان خواهند شد و هدف هاى کوچک هنگامى که خرد نشوند، ناممکن و محال جلوه مى کنند.

 

4. ابتناء بر فقه و آگاهى
اکنون این طرح و تقدیر، انسان منتظر را از پراکنده کارى و دوباره کارى و خراب کارى ، نگهدارى خواهد کرد؛ چون کارهاى پراکنده در طرح ، جان گرفته و به سوى هدف هماهنگ گردیده و از فقه و آگاهى ، برکت گرفته است . این قرآن است که به خوبى به عواملى اشاره مى کند که با همراهى آن ها، انسان منتظر در برابر دشمن - هرچند ده برابر باشد - نه تنها مقاوم ، که غالب و مسلط مى گردد. قرآن به ما مى آموزد که همراه عناصرى بر دشمن غلبه خواهید یافت . آن گاه توضیح مى دهم چرا؟ باءنهم و قوم لایفقهون ؛(157) چون آن ها از فقه و بینشى برخوردار نیستند. پس عنصر فقه به همراه عناصر صبر، تجمع و ایمان مى تواند مؤ من منتظر را در برابر دشمن که ده برابر اوست ، به پیروزى رساند.

 

د - آمادگى در عمل
در مرحله ى عمل ، به دو عامل دیگر نیاز است . دو عملى که در روش ‍ تربیتى انبیا در قرآن از آن سخن به میان رفته است : لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان .(158) همه ى انبیا علاوه بر بینات ، همراه با کتاب و میزان بوده اند. در بینش دینى ، افراد نه با عمل که با بینش شان از یک عمل ، به ارزش مى رسند. در بینش ‍ اسلامى ، همه عهده دار و همه مسؤ ول هستند: کلکم راع و کلکم مسؤ ول عن رعیه .(159) براى انجام چنین مهمى است که به دو عامل دیگر نیاز هست ؛ کتاب و میزان . یعنى با کتاب ، به ضابطه ها برسد و دستورها را بشناسد و هنگام تزاحم دو دستور، با میزان ها و معیارها، از بن بست بیرون بیاید.

 

1. کتاب
منظور از کتاب ، همین قرآن ، تورات و انجیل نیست و این پیداست که همه ى انبیا، صاحب کتاب هایى مثل تورات و انجیل و زبور و قرآن نبوده اند.این کتاب همان ضابطه ها و دستورهایى است که مکتوب است و فرض است مثل : کتب علیکم الصیام .(160) و کتب علیکم القتال .(161) منتظر مؤ من که خودش را در دنیاى رابطه ها مى بیند و در میان نظام ، علیتى و علمى مى شناسد، دیگر نمى تواند این گونه اقدام کند،بلکه براى هر رابطه ، به ضابطه و دستور نیاز دارد؛ چون شما نه تنها از عباداللّه و بلاداللّه ، که حتى از بیابان ها و چهارپایان هم بازخواست مى شوید و مسؤ ول هستید.(162)


2. میزان
به اندازه ى تمامى پدیده ها، تکلیف و حکم هست . این تکالیف خود با هم تعارضى ندارند، ولى مساءله آن جا سبز مى شود که این ها در یک زمان به سراغ تو بیایند. اگر در یک زمان محدود با تمامى این دستورها، روبه رو شوى ، چه کار مى کنى ؟ آیا همین گونه به یک کار مشغول مى شوى و بقیه را مى گذارى یا این که غصه و جوش کارهاى مانده را بر دلت بار مى کنى یا این که در هنگام تزاحم ، دنبال معیار مى گردى و میزان مى خواهى ؟ این میزان ها عبارتند از:
1 - 2 - توجه به عامل ، جهت و اثر عمل
براى فهم حکم و روح حکم ، این توجه لازم است . به همین خاطر، مؤ من منتظر در حکمى که مى شنود و عملى که مى خواهد بیاورد، باید به این میزان ها توجه کند که چه عاملى او را وادار مى کند و چه جهتى او را مى خواند و این عمل سازنده تر است یا عمل دیگر.
2 - 2 - اهمیت ، صعوبت و مخالفت هوس
هنگامى که به دو کار برخورد مى کنى ، نگاه کن که خدا کدام یک را بهتر مى پسندد و کدام یک اهمیت بیش ترى دارد. اگر در نظر خدا برابر بودند، ببین کدام بر تو سخت تر است . آن چه سخت تر است ، سازنده تر خواهد بود؛ زیرا: افضل الاعمال احمزها.
(163) و آن جا که در صعوبت و سختى با هم مساوى هستند، معیار مخالفت با هوس در میان است . امام على علیه السّلام در نهج البلاغه آن جا که خصلت هاى برادرش را مى شمارد، مى گوید: و کان اذا بدهه امران ینظر اءیُّهما اقرب الى الهوى فیخالفه .(164) آن جا که دو کار ناگهانى و بالبداهة با او روبه رو مى شدند و او را مبهوت مى کردند، او مسلط بود. نگاه مى کرد که کدام به هوا نزدیک تر است ، پس با آن مخالفت مى کرد و آن را کنار مى زد و این میزان هم حساب شده است ؛ چون کارى که بر تو فشار بیش ترى مى آورد، به تو قدرت بیش ترى خواهد داد و تو را به معراج بالاترى خواهد رساند.
3 - 2 - اصول عملیه (برائت ، استصحاب ، احتیاط، تخییر)
مؤ من هیچ گاه بن بستى ندارد؛ چون اگر در مقام عمل دچار شک شود، مساءله اى نیست که اصول عملیه در این گونه موارد راه گشاست و این از بزرگ ترین نعمت هایى است که در نظام اصول اسلامى به ما ارزانى شده و از آن غافلیم چون جایگاه آن را نمى دانیم و فقط در احکام از آن استفاده مى کنیم . از کتاب و میزان که بگذریم در مرحله ى عمل باید به آفات عمل نیز توجه شود؛ چون مؤ من منتظر، ممکن است در مرحله ى عمل با آفت هایى مواجه شود و تمام آن چه را که به دست آورده هم چون شیطان یک جا از دست بدهد. منتظر در مرحله ى آمادگى عملى براى این که از آفات عمل مصون بماند، باید به نکات زیر نیز توجه داشته باشد:
1. مبناى عملش جوّ و روح جمعى و چشم و هم چشمى نباشد، بلکه شهادت و دیدار آتش و بهشت که باشد. مؤ من شغل من الجنة و النار امامه .
(165) مى بیند هر کلمه ى او و هر حرکت او یا به آتش و یا به بهشت راه دارد؛ با این شناخت مشغول مى شود و از آفت توقع مزد و سپاس از دیگران رها مى شود و تا حد ایثار حرکت مى کند و تازه خود را بدهکار هم مى داند.
2. منتظر باید عمل را جدا از حجم و مقدارش با توانایى خود بسنجد، نه با دارایى ها؛ زیرا: لیس للانسان الا ما سعى .
(166) با شناخت خصلت هاى عمل یعنى سعى از زیاد شمردن کارهاى خوب و کم دیدن کارهاى شر رهایى مى یابیم ؛ زیرا خیرى که زیادش ‍ مى بینى ، عقیم مى ماند و شرّى که اندکش مى شمارى ، مى زاید. باید به عکس رفتار کرد تا خیرها زیاد شوند و شرها عقیم بمانند.(167)
3. منتظر باید عملش در زمان و مکان مناسب انجام گیرد، چون درست است که توّابین خون هاى خود را در راه امام حسین علیه السّلام دادند اما اگر این خون ها در روز تاسوعا به حسین مى رسید شاید عاشورایى پیش نمى آمد؛ زیرا: سارعوا الى مغفرة من ربکم .(168)
4. منتظر باید از افراط و تفریط برحذر ماند و از سنت جدا نشود؛ زیرا: لا نیة الا باصابة السنة .(169)
5. منتظر باید جهت و هدف عملش را مشخص کند؛ زیرا: من ابدى صفحته للحق هلک .(170) کسى که رودرروى حق حرکت کند، هلاک مى شود.
6. و در نهایت منتظر باید به ظاهر عمل مغرور نشود که ارزش عمل متناسب با نیت هاست ؛ زیرا: حاسبوها قبل اءن تحاسبوا
(171) گفته اند، نه حاسبوا اعمالکم ؛ یعنى نیت هاى خود را محاسبه کنید.

 

منبع:فصلنامه انتظار

پانویس:


123- قال رسول اللّه : علیه السّلام ((انا و علىٌ اءبوا هذه الامة )). عیون اءخبار الرضا، ج 1، ص 85؛ تفسیر برهان ، ج 1، ص 369.
124- التحقیق فى کلمات القرآن ، حسن مصطفوى ، ج 12، ص 166.
125- ((اءفضل اعمال امتى انتظار الفرج من اللّه عزوجل ))، ((انتظارالفرج من اءعظم العمل )). کمال الدین ، ج 2، باب 55، ح 1؛ بحار الانوار، ج 52، ص 122.
126- ((انتظار الفرج عبادة ))، ((سُئل عن على علیه السّلام رجل اءىّ الاعمال احبّ الى اللّه عزوجل ، قال على علیه السّلام : انتظار الفرج )). همان .
127- حلاج ، على میرفطروس .
128- انتظار مذهب اعتراض ، دکتر على شریعتى .
129- نهج الفصاحة .
130- ((ارضیتم بالحیوة الدنیا)). توبه ، 38.
131- چنان چه در نماز هم به همین جهت آموزش داده مى شود و در سجده مى خوانیم : ((سبحان ربى الاعلى و بحمده ))؛ (پاک است خداى من که برتر است ).
132- میزان الحکمه ، ج 2، ص 568؛ کنز العمال ، ح 38657.
133- الغیبه ، نعمانى ؛ بحارالانوار، ج 52، ص 366.
134- مرحوم طالقانى در مجله ى ((مجموعه ى حکمت ))، شماره ى 1 و 2، سال سوم ، در این باره مى گوید: ((این دستور قیام ، شاید براى احترام نباشد و الا براى خدا و رسول و اولیاى مکرم دیگر هم باید به احترام ، قیام کرد، بلکه دستور آمادگى و فراهم کردن مقدمات نهضت جهانى و در صف ایستادن ، براى پشتیبانى این حقیقت است ....)).
135- الغیبة ، نعمانى ؛ بحارالانوار، ج 52، ص 358.
136- این که در روایات ، انتظار به عنوان عمل مطرح شده و در روایتى داریم : ((نیة المؤ من خیر من عمله ))؛ نیت در مقابل عمل قرار گرفت روشن مى شود. در این جا انتظار نیت بدون عمل و امید ذهنى بدون آثار عملى ، هرگز مراد نیست
137- ((... کمن قارع مع رسول اللّه بسیفه )). بحارالانوار، ج 52، ص 126.
138- ((ان القائم منا هو المهدى الذى یحب ان ینظر فى غیبته و یطاع فى ظهوره )). منتخب الاثر، ص 223.
چون در لابه لاى مباحث گذشته و آینده ، از روایاتى در مورد ارزش و فضیلت و اهمیت انتظار بحث شده است ، در این جا از پرداختن به این مساءله خوددارى شده است . ر.ک : بحارالانوار، ج 52، صص 122 - 125، 140 و 223؛ غیبت نعمانى ، ص 200؛ منتخب الاثر، صص 496 - 498 و 234؛ اصول کافى ، ج 2، ص 176.
139- ((عن الى عبداللّه علیه السّلام انه قال : الا اخبرکم بمالا یقبل اللّه عزوجل من العباد عملا الاّ به ؟ فقلت : بلى ، فقال ... و انتظار القائم علیه السّلام . (امام صادق علیه السّلام به راوى فرمود: آیا ملاک قبولى اعمال بندگان را به شما خبر دهم ؟ راوى گفت : بله ، امام فرمود: عبارتند از... و انتظار مهدى قائم آل محمد(عج )) الغیبة ، نعمانى ، ص 200.
140- به دلیل مفصل شدن مقاله از نقل نظریات دانشمندان مسلمان در اهمیت و ضرورت این دوران مى گذریم ؛ زیرا ما را از هدف اصلى دور مى کند. به علاوه شنیدن حقایق از زبان دیگران ، اثر گذارتر و در مجموعه روشن گر بسیارى از واقعیت هاى پنهان مى شود که ما به خاطر تکرار و زیاد شنیدن از کنار شان به سادگى گذشته ایم .
141- رسالت تشیع در دنیاى امروز، سید محمد حسین طباطبائى ، مقدمه : هانرى کربن ، صص 25 - 35.
142- مهدى از صدر اسلام تا قرن 13 هجرى ، دارمستر، ترجمه محسن جهان سوز، صص 38، 39، 79. ((ماربین ))؛ محقق آلمانى مى گوید از جمله مسایل اجتماعى بسیار مهمى که موجب امیدوارى و رستگارى شیعه باشد، اعتقاد به وجود حجت عصر و انتظار ظهور است ..... (سیاست اسلام ، ماربین ، فصل هفتم ، فلسفه مذهب شیعه صص 49 - 50. ((اى . ب . پتروشفسکى ))؛ تاریخ ‌دان و ایران شناس علوم شوروى سابق ، در این زمینه مى نویسد: ((چشم به راه مهدى بودن در عقاید مردمى که نهضت هاى قرن سیزدهم را در ایران به پا داشتند، مقام بلندى داشته است ، ولى در قرن چهاردهم و پانزدهم میلادى ؛ این عقیده راسخ ‌تر و مشهودتر گشت )). (نهضت سربداران خراسان ، اى . ب . پتروشفسکى ، ترجمه : کریم کشاورز. علاقه مندان به کتاب هاى ((در انتظار ققنوس ))، ص 304 و ((ظهور حضرت مهدى از دیدگاه اسلام ))، ص 239 مراجعه کنند.
143- به نقل از: مجله ى بازتاب اندیشه ، خرداد 80، ص 193 (مجله ى موعود، ش 25 و 26).
144- ر.ک : در انتظار ققنوس ، ص 311.
145- نهج الفصاحة ، ح 90 .
146- ((فبشر عبادى الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه )). (زمر، 18).
147- نهج البلاغه ، خطبه 16.
148- مفاتیح الجنان ، دعاى غیبت امام زمان (عج ).
149- اثباة الهداة ، ج 7، ص 24.
150- نهج البلاغه ، کلمات قصار، ش 47.
151- انشراح ، 1.
152- انشراح ، 5 و 6.
153- دخان ، 55.
154- احقاف ، 9 و 10.
155- طلاق ، 2.
156- ((یا ایها المزمل قم اللیل الا قلیلا نصفه او انقص منى قلیلا او زد علیه و رتل القرآن ترتیلا)). مزمل ، 1 - 5.
157- انفال ، 65.
158- ارشادالقلوب ، ص 184؛ تنبیه الخاطر، ج 1، ص 6.
159- حدید، 25.
160- بقره ، 183.
161- نساء، 77.
162- ((اتقوا اللّه فى عباده و بلاده فانکم مسؤ ولون حتى عن البقاع و البهایم )). نهج البلاغه ، خطبه 167.
163- بحارالانوار، ج 70، ص 191؛ مجمع البحرین ، ج 4، ص 6.1.
164- نهج البلاغه ، کلمات قصار، شماره 289.
165- نهج البلاغه ، خطبه 16، سطر7.
166- نجم ، 32.
167- ((و استقلال الخیر و ان کثر من قولى و فعلى و استکثار الشر و ان قلّ من قولى و فعلى )). مفاتیح الجنان ، دعاى مکارم الاخلاق .
168- آل عمران ، 133.
169- تحف العقول ، ص 43.
170- نهج البلاغه ، خطبه 16، سطر 6.
171- نهج البلاغه ، خطبه 90، سطر 8.

 

 

 

اندازه ى آدم به اندازه ى همان چیزى است که براى او اهمیت دارد.
پس باید به این مرحله برسیم که ارزش وجودى خودمان از چیزهایى که براى ما اهمیت دارند، بالاتر است . پس همت هایمان بالاتر مى رود تا آن جا که حرکت مى کنیم و در این حرکت با مسایلى رو به رو که برایش از قبل ، آماده شده بودیم .

 

 

 

 

1 - حقیقت انتظار
اگر مفاهیم صحیح واقعى واژه ها درک شود، اشتباهات و سوء تفاهماتى که در شناخت مذهب و اهداف آن براى عده اى پیش آمده یا مى آید، مرتفع و اهداف واقعى مکتب ، روشن مى شود. از جمله مفاهیمى که برداشت هاى مختلفى از آن شده ، انتظار ظهور و فرج مهدى موعود (عج ) است . به همین خاطر شایسته است با کمى تاءمل و درنگ ، در این زمینه ، کنکاشى داشته باشیم . انتظار از نظر ریشه ى لغوى ،(124) به معناى درنگ در امور، نگهبانى ، چشم به راه بودن و نوعى امید داشتن به آینده ، تعبیر شده است . آن چه با مراجعه به کتب لغوى معلوم مى شود، این است که انتظار یک حالت روانى به همراه درنگ و تاءمل است . اما از این معنا مى توان دو نوع برداشت کرد. یکى این که ، این حالت روانى و چشم به راهى ، انسان را به عزلت و اعتزال و انزوا بکشاند و منتظر، دست روى دست بگذارد، وضعیت فعلى را تحمل کند و به امید آینده ى مطلوب ، فقط انتظار بکشد.
برداشت دیگر، این است که این چشم به راهى و انتظار باعث حرکت ، پویایى و اقدام و عامل عمل و آمادگى وسیع تر گردد. اینک سؤ ال این است که کدام یک از این دو معنا، مراد و مقصود بزرگان و رهبران دینى است ؟ با مراجعه به متون روایى ، مشاهده مى شود که معصومین علیهم السّلام خیلى روشن و صریح با ارایه ى تصویرى مناسب از انتظار، روى برداشت اول ، خط بطلان کشیده و براى این که هرگز آن معنا به ذهن مخاطب خطور نکند، به قسمت مهم و اساسى مفهوم انتظار اشاره کرده اند که انتظار، عمل است ، آن هم افضل و بزرگ ترین اعمال
(125) یا عبادت است ، آن هم محبوب ترین عبادت و عمل .(126) اساسا این یک قاعده ى عقلى و منطقى است ؛ آن کس که وضعیت موجود را نمى پذیرد و تحمل نمى کند، در انتظار گشایش است : من انتظر امراً تهیّاء له .
بنابراین ، بعضى که انتظار را خاموشى و گوشه گیرى و اعتزال و مذهب احتراز
(127) معرفى کرده اند و بدین وسیله ، آن را مورد هجوم قرار داده اند، به خطا رفته اند؛ چون حقیقت انتظار را درک نکرده اند و تیرى در تاریکى انداخته اند. کما این که آن ها که انتظار را مذهب اعتراض (128) معرفى کرده اند، آن هم اعتراضى که از سقیفه و از زبان على علیه السّلام آغاز شد، به بى راهه رفته اند. در برابر این نگاه ، دو پرسش مطرح است . اول این که ، دامنه ى این اعتراض تا کجاست ؟ تا رفاه ، تا عدالت ، تا عرفان ، تا آزادى ، تا شکوفایى و تکامل و یا.... دوم این که ، پى آمد این اعتراض ، چیست ؟ چه بارى بر دوش منتظر مى گذارد و این نفى با چه اثباتى همراه مى شود؟ در مورد پرسش اول باید بگوییم که آرمان هاى دینى از تکامل و شکوفایى استعداد آدمى ، بالاتراست ؛ چون زمانى که انسان به تکامل هم برسد، باز مساءله این است که مى خواهد در چه جهتى مصرف شود؟ رشد یا خُسر؟ این دو مساءله ى اساسى بعد از تکامل و شکوفایى است . پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرموده اند:
الناس معادن کمعادن الذهب و الفضه .
(129)
مردم معدن هستند مثل معدن طلا و نقره .
استفاده از معادن ، سه مرحله دارد: اول ، کشف ؛ دوم ، استخراج ؛ سوم ، شکل دادن . تا این جا مرحله ى کمال و شکوفایى است ، اما این آهن شکل گرفته که مثلا به شکل اتومبیل درمى آید، جهت مى خواهد. پس مرحله ى چهارم ، جهت یابى این معدن ، این انسان است . جهت به سوى کیست ؟ به سوى پایین تر از خود و رضایت به زندگى حیوانى و همین حیات دنیوى ؟
(130) این تنزل است . انسان با کم ترین مقایسه درمى یابد که از حیوانات بالاتر است . در نتیجه ، هدفى برتر مى یابد؛ حرکت به سوى بالاتر از خودمان .این تحرک است ، رشد است . بالاتر از من کیست ؟ لابد آفریننده ى انسان که حاکم و خالق هستى است .(131) و امامت ، هدایت گر این حرکت و سیر صعودى است که بعد از مقام رسالت ، به این مهم مى پردازد و اکنون عَلَم این حرکت را باید در دستان پرمهر مهدى موعود علیه السّلام جست وجو کرد.
در مورد پرسش دوم هم باید گفت منتظر مهدى ، آماده است و براى سلطان و تسلط مهدى علیه السّلام زمینه سازى مى کند، چنان چه در حدیث آمده است : و یوطئون للمهدى سلطانه .
(132)
اهمیت این آمادگى و زمینه سازى را در پیام صادقانه ى امام صادق علیه السّلام مى توان جست وجو کرد که در آن ، به حداقل آمادگى ، اشاره شده است :
لیُعدّن احدکم لخروج القائم و لو سهما فان اللّه اذا علم ذلک من نیته رجوت لان ینسى فى عمره حتى یدرکه و یکون من اعوانه و انصاره .
(133)
باید هرکدام از شما براى خروج قائم ، آمادگى پیدا کند، اگر چه با تهیه کردن یک تیر باشد؛ چون وقتى خداوند ببیند کسى به نیّت یارى مهدى علیه السّلام اسلحه تهیه کرده است ، امید است که عمر او را دراز کند، تا ظهور او را درک کند و از یاوران مهدى علیه السّلام باشد.
از طرفى مهم ترین لقب پیشواى منتظر، ((قائم )) است که براى احترام هنگام شنیدن آن ، قیام لازم است ، لیکن حکمت اجتماعى این احترام نیز ما را به معناى حقیقى انتظار رهنمون مى سازد و در واقع ، انسان منتظر با این حرکت خود مى خواهد نشان دهد که در حال آمادگى براى قیام و مبارزه و جهاد است .
(134) بعضى به اشتباه فکر مى کنند که همه ى کارها خود به خود و بدون زمینه سازى و آمادگى درست مى شود. در حالى که هیچ گاه بناى عالم بر این استوار نبوده که کارها خود به خود درست شود و بدون هیچ رنجى و جهادى ، مشکلات بشریت حل شود. جملات حکیمانه ى امام باقر علیه السّلام در این مورد، جالب توجه است :
...قلت لابى جعفر علیه السّلام : انهم یقولون : ان المهدى لو قام ، لاستقامت له الامور عفوا و لا یهریق محجة دم ، فقال : کلا، و الذى نفسى بیده ، لو استقامت لاحدٍ عفوا لاستقامت لرسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله حین اءدمیت رباعیته و شبّح فى وجهه کلاّ و الذى نفسى بیده حتى نمسح نحن و انتم العرق و العلق . ثم مسح بجبهته .
(135)
... به خدمت امام محمد باقر علیه السّلام عرض کردم : مردم مى گویند چون مهدى قیام کند، کارها خود به خود درست مى شود و به اندازه ى یک حجامت ، خون نمى ریزد. فرمود:
هرگز چنین نیست . به خداى جان آفرین سوگند! اگر قرار بود کار براى کسى ، خود به خود درست شود، براى پیامبر صلّى اللّه علیه و آله درست مى شد، هنگامى که دندانش شکست و صورتش ‍ شکافت . هرگز چنین نیست که کار خود به خود درست شود. به خداى جان آفرین سوگند! کار درست نخواهد شد تا این که ما و شما در عرق و خون غرق شویم )). آن گاه به پیشانى خود دست کشید.
اینک با توجه به معناى لغوى و روایات پیرامون انتظار و اقوال و انظار در این زمینه ، مى توان گفت که انتظار نه احتراز است و گوشه نشینى و نه اعتراض و نفى طاغوت ها. در واقع ، این ها حالت روحى و روانى محض هستند، بلکه انتظار، عمل و اقدام است . پویایى و حرکت است . به همین خاطر در لسان روایات ، انتظار بهترین و محبوب ترین عمل معرفى شده است .
(136) حقیقت انتظار بسیار بالاتر از این محدوده هاست . انتظار جنبه ى اثباتى دارد؛ یعنى آمادگى و اقدام . منتظر فرزند محبوب و دلدار عزیز، اقدام مى نماید و در خود و در محیط اطراف ، نشان و اثر مى گذارد. منتظر مهدى و قائم آل محمد علیه السّلام چگونه مى تواند آماده نشود و زمینه سازى نکند. در حالى که به شمشیر زدن در رکاب پیامبر صلّى اللّه علیه و آله بر فرق دشمن (137) تشبیه شده ، اساسا انتظار خشک و خالى ، به عبارت دیگر امید ذهنى به آن که در جامعه تحقق یابد و آثارش آشکار شود، هیچ گاه بهترین عمل نخواهد بود و این معانى ، حاکى از حضور در صحنه و فعالیت هاى علمى و کار و کوشش و زمینه سازى عینى است نه نیت بدون عمل و امید ذهنى بدون آثار عملى . پس انتظار به معنى آینده نگرى ، دگرگونى است و این دگرگونى به زمینه سازى ، احتیاج دارد.

گفتم که روى ماهت از ما چرا نهان است ؟

گفتا: تو خود حجابى ، ورنه رخم عیان است

گفتم که از که پرسم جانا نشان کویت ؟

گفتا: نشان چه پرسى ، آن کوى بى نشان است

راستى ! انتظار چیست ؟ چرا این قدر به آن سفارش و پیرامونش ‍ گفت وگو شده است ؟ تو پیام انتظار را نه تنها از لابلاى امواج بلند کلام مهربان رسول صلّى اللّه علیه و آله و نسیم رساى سخنان بى همتاى على علیه السّلام - که پدران امّت لقب گرفته اند(123) - مى شنوى ، بلکه صداى هر یک از معصومین علیهم السّلام ضمیر هشیار تو را با ضرورت و اهمیّت آن آشنا مى کند.





کلمات کلیدی: ابعاد انتظار , نوستر آداموس , نوستر داموس , نوستراداموس
نوشته شده توسط در ۱۳۸٩/۱٠/۱ نظرات شما () | لینک ثابت مطلب
لوگوی ما
منجی موعود
منجی موعود

Ctrl+C جهت کپی کد
امکانات جانبی
بانک اطلاعات سردرد
بانک اطلاعات سردرد

حتما عضو شوید !!؟





Powered by WebGozar




رتبه ما در گوگل

PageRank

Google Pagerank Checker
موقعیت جهانی بازدید کنندگان
Map

Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net
SEO Stats powered by MyPagerank.Net
Seo Monitor



Ping your blog, website, or RSS feed for Free
تماس با ما
ارسال ایمیل فوری به ما
 
نام :
ایمیل :
ادرس سایت / وبلاگ :
عنوان پیام :
متن پیام :
monjimoud.persianblog.ir

Google

در منجی موعود
در كل اينترنت


Web Directory


فال حافظ



Print Friendly and PDF
بهترین لینک های مذهبی
عطش انتظار
یا منتقم الزهرا (ع)
کمیته امام زمان (عج)
لبیک یا مهدی(عج)
ساقی میکده
منتظران منتقم فاطمه
منتظران یوسف زهرا
امام منتظر عجل الله
خواهرم آیــــــــات
یگانه امام علی(ع)
القران واهل البیت
يا امام زمان(عج)
بهشت صالحین
کدامین جمعه؟
عاشقان ولایت
امام زمان(عج)
کریمه اهل بیت
امام اخرالزمان
مهدی یاوران
فقط اباصالح
سرخ و سبز
حجاب
حقیقت
حمایت
گل نرگس
امام زمان
سیر سبز
عجل فرجه
راه بهشت
منتظرظهور
نور المهدي
حس غريب
عصر ظهور
با تو میگویم
تنها منجی
طلبه جوان
شميم ظهور
حامیان ولایت
الهی و ربی من لی غیرک
اولین شهیده حریم امامت
گروهان سایبری بسیج ایران
(عباس من)
تبدارترین زمزمه یک احساس
موسسه شیفتگان صبح آدینه
ســربــازان امــام زمــان (عج)
درباره شیطان پرستی و عرفان
ای غایب از نظر به خدا میسپارمت
نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار
صدر
ولایت دات کام
مقدس ترین كتاب دنیا
حقیقت سبز
رسم پرواز
همنشین(گردان سایبری عمار)
گردان سایبری عمار
یا مصور
موج بیدار
عشق به عارفان عبادت است
میثاق (نسیم میعاد)
مي نويسم از شهيدان
اما چه سود؟
هم سنگر
من زنده ام به عشق تو یا صاحب الزمان
گنجینه عفاف
جانم فدای امام نقی(ع)
طلعت آدینه
محفل شمع زینب(سلام الله)


بهترین لینک های سرگرمی و طنز
بهترین لینک های ادبی
بهترین لینک های دانلود- آپلود


بهترین لینک های عاشقانه- فانتزی


tags
,